expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

piatok 5. júla 2013

O tom, čo mi tu srdečne lezie na nervy

Ja viem. Mala by som byť vďačná, že ma táto krajina vôbec prijala na svoju pôdu a tak ďalej a tak podobne, zvyčajné chválospevné tirády. Nemať však svoj názor by pre mňa bolo smrťou osobnosti ;) (jaaaa viem, občas mám nabrúsený jazyk).
Dodávam, že pri písaní tohto článku som si musela dať zopár prestávok, lebo inak by mi krachli nervy XD. Takže tu je desať vecí, ktoré mi vo Švédsku (na Švédsku) lezú na nervy:

1. Uniformnosť
A udávam ju ako prvú, pretože po krátkej analýze nasledujúcich bodov som zistila, že sa často odvíjajú práve od uniformnosti.
Kdesi som čítala, že najčastejšou príčinou rozchodov dvoch ľudí nie sú veľké problémy, ale paradoxne detaily. A tak to je aj s uniformnosťou. Nie je to možno nič veľké, ale v detailoch je VŠADE.
Uvádzam následovné detaily:
  • Všetci majú volvo. Sú všade. A všetci si ich kupujú, lebo si ich kupujú všetci.
  • Každý nakupuje v Ikey. Prečo? No predsa lebo! A potom navštívite tri švédske domácnosti a ž poznáte celý sortiment nábytkov. Sa občas cítim ako v komunizme, keď mali všetci rovnaké nábytky, lebo iné neboli.
  • Keď sa vo vianočnom období prejdete po ulici, v 95% oknách nájdete toto:

„Švagriná“ sa ma raz spýtala, či takú hviezdu už mám, a ak nie, tak vraj si ju musím kúpiť, lebo (a teraz počúvajte ten dôvod!) „každý takú má“. Cha! Už ma vidíš. To je podľa mňa najlepší dôvod, aby som si ju nekúpila.
  • Každá domácnosť s dieťaťom má na dvore trampolínu. Samozrejme, všetci majú ten istý model (no koment na to, že parky pre deti sú potom prázdne. Každý sa hrá na svojom piesočku).
  • Všetci si kupujú kamperi na jazdu po Európe. Ja nehovorím, že to je zlá dovolenka. Ale ako je možné, že sa páči všetkým??
  • Viete, čo je fredagsmys (možno to má byť s veľkým F, neukameňujte ma teraz)? To je zvyk, podľa ktorého rodina v piatok večer sedí pohromade, najlepšie pred telkou, a konferenčný stolík je prepchatý cukríkmi, čokoládami, koláčom a čipsami, čumia spolu na telku a napchávajú sa (btw, slovo vzniklo spojením „fredag“, čo je „piatok“, a „att mysa“, čo znamená „maznať sa“). Tak už viete, čo robí v piatok večer celé Švédsko.
A mohla by som pokračovať donekonečna. Samo o sebe na tom, že nakupujú, ako nakupujú, nie je nič zlé. Ja len nechápem to, že všetci nakupujú to isté. To sa im fakt všetkým páči to isté? Lebo ak áno, tak som tu veľmi nesprávne. Odjakživa som si myslela, že byť taká, ako ostatní, je to najhoršie, čo sa mi v živote môže stať. Tu je to očividne cieľ.

2. „Lagom“ a „Ta det lungt“, „trevligt“
„Lagom“ znamená „ani nie veľa, ani nie málo, tak akurát“; „ta det lungt“ je equivalent anglického „take it easy“, teda „rob všetko pokojne, neponáhľaj sa“; a „trevligt“ je... uff... niečo ako „pekný, potešujúci, príjemný, roztomilý“.
Nemôžem z toho, ako tu všetko musí byť lagom a trevligt a všetci musia ta det lungt. Pánečku, ak chcem viac syra, tak Vám kašlem na lagom, a nasypem si viac, a keď chcem, tak sa budem ponáhľať, alebo nerobiť všetko s pokojom, ale svojím tempom. A trevligt, no pánečku, čokoľvek poviete (ČOKOĽVEK!!), akonáhle sa to na stupnici príjemnosti nachádza nad nulou (pozitívne), ich prvý komentár je, že to je trevligt. Auchčš.
Určite by mi to nebolo liezlo na nervy, keby som to nepočula všade naokolo. Už mám hlavu ako balón.

3. Pocit, ktorý Vám dávajú Švédi, že to „musíte“
To je asi tak, ako aj s tým „ta det lungt“, nevadilo by to, keby Vám Švédi nedávali pocit, že musíte. A všetko musí byť trevligt, lagom. MUSÍ. Sprostú hviezdu do okna si kúpiť musíte. Na Midsommar musíte oslavovať. V lete si každý musí kupovať jahody. Fredagsmys by mohla byť super vec, ale ako môžete kľudne leňošiť, keď musíte? A musíte preto, lebo to robia všetci?
Prvé tri body, ako vidíte, sú silne prepojené.

4. Zima
Žiadna novinka. Moja prvá zima vo Švédsku nebola zrovna chladná, ale bola strašne dlhá a hlavne temná. Slnko som nevidela až do mája. Uvidíme, čo nás čaká tento rok.

Je vidno, že je ZIMA

5. Miestna „normálnosť“
Na obranu musím povedať, že s týmto som sa stretla v každej krajine, len všade trocha inak. Každá krajina má akési svoje normy správania sa, ktoré ak prekročíte, tak vyzeráte čudne. Čo je však normálne v jednej krajine, nemusí byť až tak normálne v inej, a naopak. Je to až také ťažké pochopiť? Prečo na mňa všetci zírajú ako na jednorožca, keď rohlík rozrežem po jeho dĺžke úplne, a nie iba tak, aby sa dal otvoriť? Sa smejete, že aká somarina, ale neverili by ste, ako sú na Vás schopní za to čumieť. A samozrejme, ich spôsob na všetko je určite lepší. Aj keby nebol, tak je.

6. Pomalosť (či už na úradoch alebo v reálnom živote)
Nechcem tým povedať, že by Švédi boli pomalí v premýšľaní. Ale ten výkon... Občas mám pocit, že som späť v Taliansku. O pomalosti sa presvedčíte hneď, ako vyplníte svoje papiere na migračnom. Poslať odpoveď im trvá päťstotisíc rokov, ale nikto v podstate nevie, čo celý čas robia. Nikto mi totiž nenahovorí, že za toho polroka, ktorý som čakala na povolenie na pobyt, si preverovali všetky moje papiere, obvolali celé Slovensko ohľadom dôveryhodnosti mojich dokumentov a podobne (a návrhy, že sa im pokazila tlačiareň, u mňa neprejdu XD).
V reálnom živote toto isté. Raz som „švagrinú“ poprosila, aby za mňa objednala istý tovar z internetu, vzhľadom na to, že som tu ešte nemala bankové konto (jednalo sa o vianočný darček). Na Slovensku, keď ma niekto niečím poveril, tak som vždy najprv urobila prácu pre druhých, lebo keď už som si ju raz vzala na zodpovednosť, nechcela som to dokašľať. „Švagriná“ však pre istotu počkala, kým bude týždeň pred Vianocami, a potom mi prekvapene napísala, že tento tovar už na sklade nie je, a poradila, že mám frajerovi kúpiť nožík XDXD. Taký optimistický dar na Vianoce XD (mimochodom, keď som jej povedala, že ten model už máme, ona ho aj tak kúpila na naše najbližšie narodeniny. Neviem, ktorej časti vety nepochopila).

7. Veľkosti oblečenia v miestnych obchodoch
Kým na Slovensku som bežne chodila vo veľkosti 32 a 34 bola pre mňa ešte stále priateľná, tu aj v tričku 32 si ma môžete pomýliť s chodiacim stanom.

8. Muži v pestrofarebným nohaviciach...
K tomu poviem iba toľko, že som brutálne rada, že môj chalan ostal verný mužnéme štýlu obliekania a naďalej odmieta nosiť nohavice, ktoré sú tesnejšie než moje.

9. Dvere
Verili by ste, že vo Švédsku Vám nikto nepodrží dvere?? Jedine, že ste v knižnici. Tam Vám podržia všetko.

10. Švédska koruna
Lezie mi na nervy. Celkovo každá iná mena než euro mi lezie na nervy. Kým som pracovala v Taliansku, bolo všetko také ľahké. Euro bolo na Slovensku, v Rakúsku aj v Taliansku. Bodka.
A teraz? V peňaženke mám štandardne naložené nielen koruny a eurá, ale aj poľský zlotý, lebo väčšinou sa domov vraciam cez Kraków. Prípadný návrat cez Maďarsko alebo Česko znamená ďalšie dve meny. Zo Švédska sa na Slovensko priamo priletieť nedá, ale dá sa z Dánska. A viete, aká je mena v Dánsku? Našepkám, že euro to nie je.

Na zhrnutie si môžem povzdychnúť a poďakovať sa Najvyššiemu, že mám takéto problémy ;).

Díki, že ste to aj dnes so mnou vydržali do konca XD.

„Animals don´t hate, and we are supposed to be better than them.“
Elvis Presley

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)
Kíp smajlík! :)

6 komentárov:

  1. Fajny artykul :D
    Szkoda ze google tlumacz jest....troche tepy:)

    Fredagsmys- é solo assaggio nel venerdi sera ;) Il sabato "si consumano" i dolci o patatine.
    Trampolino é ottimo, specialmente per chi vive fuori. NOn possiamo andare in cittä ogni giorno ;)
    Ikea, ha la roba che non costa molto e molte cose sono buone...si puo fare.

    Well..keep going;)! Buziaki!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Przynajmniej domy nie sa drogie.....
    (poza duzym miastem) :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ma non ho mica detto che tutti devono venire in citta per far giocare bimbi insieme! Devi capire che le cose che scrivo non sono MAI contro di te personalmente, l articolo l ho scritto generalmente. Non sapevo nemmeno che ce l avevate, un trampolino, anche voi! E poi, non ho detto nemmeno che c e qualcosa di male quanto a trampolino, non era quello che volevo sottolineare..

    OdpovedaťOdstrániť
  4. To su fazy kulturneho soku:
    Najprv - jeee ake je to tu vsetko ine.
    Potom - boze, preco tu musi byt vsetko take ine?!
    A nakoniec - cert to ber, nechce sa mi balit:-D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Presne tak, toto je faza, kde "vsetko je zle". Tiez prejde, dufajme.
    Ja uz som vo faze, ze mi naopak vadi kopa veci na Slovensku. Hlavne strasna neschopnost, neochota nieco riesit, arogancia, katolicizmus a rasizmus.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Je to myslím ešte v pohode, kedykoľvek môžem napísať aj 10 vecí, ktoré sa mi tu páčia, takže nie som v akejsi fáze hejtera ;)

    OdpovedaťOdstrániť