expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

streda 24. júla 2013

Je to celé o personnummer (2)

Opis začiatku mojej cesty k personnummer-u aj iné informácie som rozviedla (rozviedla... asi som mala dať že „zlúčila“ XD) v prvej časti tohto článku, niekedy v júni to bolo. Idea bola opísať moje vlastné skúsenosti pri získavaní personnummer-u, pričom sa z príbehu dá vyloviť celkom presný priebeh daného postupu.
Toto bude taká príjemná, omnoho uvoľnenejšia kontinuácia. Po pozitívnej odpovedi z migračného si môžete naozaj vydýchnuť, už je rozhodnuté.
Tak som si vydýchla aj ja, a začala som sa chystať na výlet na migračný úrad XD. Brala som to ako takú exotiku, veď bude sranda XD.
Pri výbere migračného, na ktorý pôjdete, si dávajte pozor; nie každý migračný úrad má aj tú vymoženosť (alebo kompetenciu) Vám vydať kartu o povolení usadiť sa, a na niektorých pracoviskách sa musíte objednať na presný dátum a čas. Na ich stránke si nájdete zoznam daných pracovísk :).
Naplánovali sme si teda tento „úlet“ na istý slnečný piatok so skrátenými pracovnými hodinami 09:00 – 11:00 (svokor: „Robia iba dve hodiny? No super, to sa ani na rad nedostanete, toľko trvá, kým Mohamed vyhláskuje svoje meno!“). Taktiež bol môj nápad, aby sme šli vlakom (svokor: „Vlakom? Vy sa nechcete dnes vrátiť domov, čo?“). Ja som sa ale teda nedala vyviesť z miery a nadšenia. Za každý výlet a nové navštívené miesto som vďačná. Dokonca som ako správna gazdiná chcela deň pred výletom namastiť chleby a nakúpiť Snickers-y (pomyslné Horalky), ale moju snahu a hlavne nadšenie priateľ „ocenil“ slovami: „The best about being tourist in Växjö is that you can leave.“ („Najlepšia na bytí turistom vo Växjö je to, že môžete odtiaľ doísť“).
Nah.
Keďže sme obaja veľmi úzkostliví, pokiaľ ide o také veci, ako je nezmeškať vlak, na stanici sme boli už o šiestej (na našu obranu musím povedať, že bezdomovec tam už bol a nespal :P).
Po príchode do Växjö mi ale predsalen klesla sánka aj nálada. Fakt tam nie je nič, vďaka čomu som prehrala stávku o dvacku.



Do budovy migračného radím vstúpiť aj hoďku pred otvorením úradu, inak sa Vám ujde pľac za všetkými početnými rodinami, ktoré si, narozdiel od Vás, privstali.
Bude tam „zmes“, takže ak máte nejaké medzikulturálne otázky, tam určite nájdete niekoho, kto Vám bude vedieť rozlúštiť životné rébusy XD. Kamoškin manžel je Pakistanec (-nčan?), a po jednom mojom krátkom rozhovore s ním kamoška usúdila, že také otázky, aké som mu kládla ja, jej samej zatiaľ ani na um neprišli, a to s ním už nejakú tú chvíľu žije XD.
Tak, ako v každom švédskom zariadení, aj tu si utrhnete papierik s číslom, takže aspoň viete, že kým ste narade, máte čas na návštevu mesta (nie však, ak ste v Växjö, lebo, ako sme už spomenuli, tam nič nie je) alebo si zajesť kebab.
Čakačka nám vzala hodinu a na Mohamedovu obranu musím tentokrát povedať, že to nebolo kvôli jeho hláskovaniu.
Keď vyvolali moje číslo, od šťastia som takmer zhltla svoje poradové číslo. Avšak v skutočnosti som iba zhužvala papierik s číslom a hodila som ho do koša pri sebe; potom som prešla k okienku. Pani na druhej strane na mňa však bez slova zírala (tu som si začala ústa otierať o košeľu, lebo som si myslela, že mám na tvári zvyšok kebabového šalátu). Potom vyjasnila, že jej mám podať papierik s číslom. Inteligentne som zahabkala a odpratala som sa späť ku košu. Vyhrabala som odtiaľ sprosté číslo a vrátila som ho pani za prepáškou. Tá sa začala smiať a povedala, že až tak veľmi ho nepotrebovala. Nah. Škoda, že to povedala až vtedy.
Spýtala sa ma, aká som vysoká (tresla som prvé číslo, ktoré mi prišlo na um. Asi preto som na švédskom občianskom o tri centimetre vyššia než na karte o povolení na pobyt), vyfotila ma k spokojnosti, vzala odtlačky ukazovákov a elektronický podpis. Mašina mi ukazovala podpis v čase podpisovania, takže vyzeral celkom schopne (nie ako ten, čo mám na slovenskom pase, kde mašina podpis neukázala. Tam je posledné písmeno môjho priezviska dvakrát väčšie než prvé). Prestala som písať mäkčene a dĺžne, ale neviem, či by vadili.
Budete musieť ešte zadať svoju švédsku adresu a karta by mala prísť poštou v priebehu siedmich dní.
Lahoda, však? :)

Dúfam, že všetci dovolenkujete v poriadku a tento post si prečítate až začiatkom septembra XD.

Prvý diel je tu: Je to celé o personnummer 1

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)
Kíp smajlík! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára