expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

nedeľa 1. septembra 2013

Ako som chodila do SFI (škola švédčiny)

Ako už napovedá názov, tu Vám zhrniem môj prvý (preskúšanie) a druhý (samotný kurz a trieda) deň v škole švédčiny. Emócií bolo naozaj plno XD

Deň prvý

Pred začatím kurzu som bola pozvaná na preskúšanie na stredu. Osedlala som svojho bezbrzdového tátoša a nadšene som sa vybrala do školy (viem, že takú vetu ešte nikdy nikto nevyslovil, nebonznite to na mňa, dikes). Chlapci a dievčatá, ak ste skôr na tmavšie typy, ktorých vo Švédsku môžete mať nedostatok, tak sa postavte pred školu. V mojej triede je 20 ľudí, a ja som jediná blond! To sa mi v minulosti stalo v priemere ... nikdy.

Kalmarský Komvux

Na preskúšaní bola učiteľka ochotná hovoriť aj po anglicky, ale ja to už nepotrebujem. Nepýtala sa nič strašné, najstrašnejšia otázka bola, či sa doma s priateľom rozprávame po anglicky, kde som s kamennou tvárou zaklamala, že nie (nikdy sa doma po švédsky rozprávať nebudeme XD). Dostala som písať test, ktorý bol asi najľahší na svete; vytvoriť plurál, doplniť pasujúce sloveso do vety a iné nudnosti. Vety v cvičeniach mali maximálne po 4 slová, žiadne výnimky z pravidiel tam neboli, pomýliť sa nebolo kde XD. A ja som sa tak bála obráteného slovosledu XD Sloh bol tiež úplne patetický, napísať list, v ktorom sa treba predstaviť, popísať svoju rodinu a prečo sme vo Švédsku.
Preskúšania sa netreba báť, nie je to predsa nijaká známka, škola iba potrebuje vedieť, do ktorej triedy Vás zaradiť :) Dostanete potom dátum, čas a triedu, kde sa kurz začne. Často si môžete vybrať medzi rannými hodinami a poobedňajšími.
...ja sprostá som si vybrala ranné, a milá učiteľka na to, že môžem začať na ďalší deň o ôsmej ráno. Ja lenivec som pred desiatou (desiatou rána, aby sme boli presní XD) nevstávala už niečo vyše roka, ale chuť plakať ma prešla pomerne rýchlo XD.
Knihu na kurz mi požičali zadara, k tomu som dostala ceruzku, gumu, zošit a zakladač.
Z toho, čo som pochopila, škola švédčiny SFI má štyri levely; A, B, C a D, kde A je základný a D je najzložitejší, a všetky sa zakončujú skúškou. Potom človek prestupuje na kurzy zvané SAS (švédčina ako druhý jazyk). Dohoda bola taká, že najbližší pondelok a utorok budem robiť skúšku C a Déčko až v decembri. Nah. To som ešte nevedela, čo ma čaká na druhý deň.

Deň druhý

V štvrtok ráno som sa vyhrabala z postele iba tak, že som nasledovala cukríky, ktoré mi na zemi po ceste do kuchyne nechal priateľ, lebo iná motivácia vstať než čokoláda pre mňa neexistuje (väčšiu časť mňa myslím tvorí čokoláda; čokoládové kosti atď).
Človek chce v prvý deň v novej škole/práci vyzerať celkom prezentatívne, tak aj ja som sa snažila, veď aj zo mňa po raňajkách bude človek.
Teda aspoň väčšinou sa zvyknem transformovať XD
Na raňajky som zahryzla do cesnakového rožka, potom som nosom pochopila, čo som urobila, tak som ho šla zajesť rybou, a potom som zase pochopila, čo som urobila, vykašľala som sa na raňajky a vyrazila som do školy.
Moju kabelku som premenila na bezodnú zajdu, vzala som si svoj slovníček, potom jeden stokilový taliansko-švédsky (111.000 hesiel musí niečo predsa obsahovať XD), pero, ceruzku, gumu, plus obrovskú obálku, do ktorej hádžem všetky papiere a dokumenty, ktoré som tu kedy dostala, lebo už som si zvykla na to, že tu od Vás môžu hocikedy pýtať absolútne hocičo.
V škole ráno všetko ok, moja úžasná poľská kamoška Aleksandra ma neminula, a dokonca sme skončili v tej istej triede.
Trieda tiež ok. Približne dvadsať ľudí, a na to dvaja učitelia. Sedeli sme po skupinkách, čo bolo úplne fajn. Trocha sa mi zdalo smiešne, ako sme si posadali, a to že jedna skupinka bola čierna, v druhej sedeli aziati, v tretej dievčatá z arabských krajín (šatky na hlave atď) a potom stôl, kde som sedela ja, a to bola akási európska miešanina. To, čo túto triedu najviac líšilo od škôl, do ktorých som chodila na Slovensku, bola sloboda v triede. Všetci rozprávajú nahlas nech sa deje, čo sa deje, a učitelia veľa vysvetľovania a interpretácie nechávajú na nás žiakoch (neni to veľmi dobré riešenie, vzniká viac konšpirácií než skutočnej gramatiky). Debata pri našom stole sa týkala témy hodiny iba naozaj letmo (koho klamem, vôbec sa netýkala témy hodiny) a poviem Vám, bavila som sa výborne XD Bolo úžasné stretnúť kopu nových ľudí :)
Ale sklamala ma podstata, a tá je to, že my sme počas hodiny neurobili NIČ (a to denné vyučko trvá tri hodiny). Na začiatku prvej hodiny sme dostali papier s desiatimi vetami, a zadanie cvičenia bolo, aby sme v každej vete našli chyby a opravili ich, pričom všade bolo podčiarknuté jedno slovo a to muselo ostať nezmenené. Toto cviko nám, prosím pekne, trvalo dve hodiny (nepreháňam! Kým sme to skončili, bol už pomaly čas ísť domov!). Ja som väčšinu času strávila iba sedením, obzeraním sa okolo seba, snažiac sa pochopiť, čo sa deje, prečo neideme ďalej, a aký je zase problém. O tom, že cviko bolo nejasné, lebo opraviť vetu šlo na milión spôsobov, a že po chvíli učiteľky už boli mimo (a to ich neobviňujem, ja to úplne chápem; keď máte okolo seba 20 ľudí, a každý hovorí po švédsky divne na 20 divných spôsobov, tak Vás to proste musí poznačiť), a že občas sme aj tak vyhadzovali podčiarknuté slovo ani nehovorím.
Ja iba toľko, že doma som sa teda za ten rok naučila omnoho viac, než oni v škole. To je úplne jasné.
Dostala som taktiež náhľad na skúšku C z minulého roka, aby som si vedela predstaviť, čo ma v pondelok čaká. Doteraz sa smejem XDXD Päť cvičení, a všetky sú skôr na logiku než na samotnú švédčinu, ale nevadí. Skúška bude obsahovať aj písanie slohu, hovorenú časť a pravdepodobne aj odposluch, ale ak bude na takej úrovni ako test, tak už teraz som za vodou.
Neviem no, mám sľúbené, že ak to dopadne dobre, tak Déčko môžem napísať už o dva týždne namiesto v decembri. Ak spravím aj to, mám celé SFI za sebou XDXD Faktže, smejem sa celý čas XD

Na tomto mieste by som sa asi mala aj sarkasticky poďakovať švédskemu kráľovstvu, že mi nechcelo dlho vydať personnummer, lebo inak by som bola musela chodiť do školy a ešte teraz by som nebola schopná povedať rozvitú vetu.

TACK SÅ JÄVLA MYCKET!!!!

"I have never let my school interfere with my education"
Mark Twain

Niečo viac o štúdiu švédčiny a o SFI bonuse nájdete tu: Ako som chodila do školy švédčiny, časť druhá a tu: Novoty v častiach Nová škola a Nová prax.

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)
Kíp smajlík! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára