expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

piatok 13. septembra 2013

O diskriminácii a rasizme

Tak dnes ma to už vyprovokovalo, idem celú svoju „iritáciu“ vypľuť sem.
Čo majú všetci s tým rasizmom a diskrimináciou???
Celkovo si myslím, že pojem rasizmus vo svete je momentálne veľmi populárny. Videla som po internete kolovať obrázok rozdelený na polovicu, kde ľavá strana zobrazovala mužov vo vojne (uniformy, zbrane a podobné drísty; fotka bola čiernobiela), a pravá nejakých chalanov na diskotéke, dalo by sa povedať, že tak trocha zženštilo oblečených (na dnešnú dobu to bolo v norme). A pod fotkami dvestokomentová diskusia o tom, aké je to rasistické. WTF?? Kde je tam čo i len zmienka o nejakej rase? Ja chápem, že ľavá časť obrázka obsahuje fotografiu, ktorá pravdepodobne pochádza z druhej svetovej vojny, počas ktorej sa udial holokaust, ktorý je, samozrejme, spojený s rasizmom, ale pointa obrázka bola predsa od tohto toku myšlienok vzdialená milión kilometrov!
Včera som šla so známou (Švédka) po ulici, šli sme kúpiť keksy, a ja vravím, aby sme skočili do čínskeho miniobchodu (vo Švédsku sú typické malé obchody na rohu s potravinami, časopismy, toaleťákom, bla bla bla, a najčastejšie ich vlastnia imigranti). A ona mi na to, že to nemám nazývať „čínsky obchod“, lebo to je rasistické. No akože diki. Na ulici sú tri také obchodíky, jeden vlastní Albánec, druhý Číňan, tretí Turek. A Vy iba z praktických dôvodov (nebudem si predsa pamätať názvy všetkých miniobchodov v meste!) poviete, že čínsky, a už ste rasista. Blahoželám. Málokedy sa mi stáva, že k niečomu prídem, a ani neviem ako. Ale tentokrát som očividne zabodovala.
A teraz trocha iná téma a iný príbeh. Raz sestra môjho priateľa ukázala jeho fotku svojej kamoške. Na fotke bola za mojím priateľom švédska vlajka. A verte tomu, alebo nie, „kamoškina“ prvá otázka bola: „Tvoj brat je rasista?“
Možno som to iba ja, ale veľmi ma irituje, keď ľudia nevidia rozdiel medzi nacionalizmom a rasizmom (pre objasnenie, môj priateľ nie je ani jedno, ani druhé, iba má fotku, na ktorej je za ním švédska vlajka).
...človek si tu iba prdne tmavší prd, a už je vraj rasista...
A teraz. Človeka vyhlásia za rasistu, lebo má fotku, na ktorej je na pozadí švédska vlajka. Je Švéd rasista, keď má na štátny sviatok doma vo Švédsku vyvesenú na dome švédsku vlajku? Prepána, veď je doma! A aj keby bol v zahraničí, maximálne ho môžu vyhlásiť za nacionalistu (na čom, mimochodom, nie je nič zlé). Niektorí Švédi si VO VLASTNEJ KRAJINE už nedovolia na štátny sviatok z hrdosti nad svojou krajinou vyvesiť vlastnú vlajku. Aby neboli rasisti.
Iná vec. Ešte pred dvadsiatimi rokmi bol vo Švédsku takýto zvyk: deti, keď v polovici júna končili školský rok (tu sú prázdniny posunuté o dva týždne), šli spolu do kostola a spievali „Idinu letnú pieseň“, ktorá, mimochodom, nie je "omšovou" piesňou, ani nie je nijako spojená s katolicizmom alebo akokoľvek s náboženstvom. Dnes sa už v každom okrese rozhoduje, či sa spievať do kostola pôjde, pretože deti iných náboženstiev tam nechcú ísť (respektíve ich rodičia to tak nechcú). Kvôli tomuto na mnohých miestach zanikla švédska tradícia. Vo Švédsku. Vidíte tú prispôsobivosť? Ja popravde nechápem, prečo sú takí dobrí.
Kvôli diskriminácii tu pomaly zaniká rod, a to mám na mysli ten gramatický. Normálne sme odjakživa boli „han“ čo znamená „on“, a „hon“, čo znamená „ona“. Najnovšie by sme sa všetci mali volať „hen“, čo z praktických dôvod neviem preložiť, ide iba o to, aby nebola diskriminácia medzi rodmi. A to sa vyhlasuje v krajine, kde diskriminácia ženského pohlavia v pracovnom prostredí má najnižšiu úroveň v Európe.
Neviem no. Neviem, čo som týmto všetkým chcela povedať. Iba som to sem prišla „vypľuť“, robte s tým, čo len chcete XD

Všetkým pekný víkend, zabávajte sa dobre, nech už robíte čokoľvek :)

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)
Kíp smajlík! :)

3 komentáre:

  1. vzdávajú sa seba a svojej kultúry. pritom prisťahovalci sa väčšinou vždy snažia udržať svoje tradície atď. čiže oni si ich zachovajú v novej krajine a Švédi o ne prídu v tej vlastnej.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Asi si myslela patriot, lebo nacionalita ma predsa len negativne konotacie - napriklad nas nestastny Slota a podobne.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. No to máš pravdu, ale nacionalista neznamená, že automaticky začnem urážať inú kultúru, tak ako nešťastný Slota.. ;)

    OdpovedaťOdstrániť