expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

sobota 30. augusta 2014

Nový rok

September je pre rok niečo ako pondelok pre týždeň. Taký zradca. Keďže v škole aj pracujem, aj v nej študujem, mám akýsi čudný pocit, akoby začínal rok.

...toto je taký "novoškoloročný" update ktorý najviac ocenia tí, ktorí ma poznajú ale nie sú so mnou tak často v kontakte, a hádam aj tí, ktorí blog sledujú už dlhšie.
Vy čo máte menej času alebo záujmu určite oceníte hrubo vytlačené expresné správy XD

1. Začnime pozitívnou správičkou. Nainštalovala som si do tabletu zvieratko tamagotchi. Je mi jedno, či si myslíte, že mi preskočilo XD Panda Picchi (piki) a gorila Micchi (miki) sú momentálne naše domáce zvieratká. Naproti tomu si môj priateľ kúpil nový puškohľad na vzduchovku. Takže ako vidíte, vládne u nás doma zvieraco-priateľská nálada XD



(vedeli ste, že sa scope volá puškohľad?? bleah...)

2. Stále mám vikariát na škole švédčiny pre dospelých prisťahovalcov.



pár ukážok našich žiakov :)

O tom by sa dalo písať mrte. Každý deň je neuveriteľný a nebezpečný XD Často pracujem s analfabetmi a dostala som inú perspektívu. Práca s nimi nie je vždy najľahšia, občas strácam nervy (ale musím sa pochváliť že za tých sedem mesiacov som tam vybuchla iba raz). Napriek tomu musím povedať, že sú veľmi slušní; stále poďakujú, poprosia, pozdravia, a na konci hodiny mávam od nich na katedre peknú zbierku cukríkov a jabĺčok XD
Prestávka je pre učiteľa na SFI neexistujúci pojem. Po hodine sa za mnou nahrnie polka triedy s papiermi od lekára, sociálky, poisťovne, ktorým nerozumejú. Hocikedy si len tak idem po chodbe, že sa konečne idem vyšťať, a tu zrazu mi nejaký žiak bez akéhokoľvek vysvetlenia vopchá do ruky telefón, pozriem na obrazovku, tam nejaké bohvie aké znaky, len mi dojde že asi je niekto na linke, a už volám a prekladám a riešim.
V triede sú občas neuveriteľné miešanky a neuveriteľné problémy. Žiaci, ktorí už ako tak vedia niečo povedať, ale aj takí, ktorí majú problém nielen s našou abecedou, ale aj so svojou vlastnou. Keď nerozumejú nejaké slovo, nemôžem im povedať iba "nájdi si to v slovníku", lebo mnohí nepoznajú písmo svojej reči. Nehovoriac o tom, že človek nielenže musí poznať abecedu, ale aj jej poradie písmen. Inak v slovníku nič nenájde. Samozrejme, sú aj slovníky v počítači. Otázka je, koľko z nich vie dobre narábať s počítačom a pochopiť slovník.
Samozrejme, škola je výborne vybavená a máme dobré prostriedky a aj prekladateľov. Ja som to iba použila na vykreslenie situácie.
Btw nerada sa vyjadrujem o týchto ľuďoch, že "sú hlúpi". Nemôžu za to, že nemohli ísť do školy.

3. Začínam znova robiť kurzy taliančiny vo večernej škole. Ľudia... Som skoro odpadla. Kurz sa volá "Taliančina pre turistov", a spočíva v tom, že človek sa tam nič nenaučí chápať, iba sa učí frázy naspamäť. Zdá sa vám to hovadina? Aj mne. Ale otvárame tento kurz, pretože PRÁVE PO TAKOM KURZE JE DOPYT! Minulý rok som naivne učila taliančinu pre začiatočníkov naivných žiakov. Ja som myslela, že oni sa budú učiť, a oni si mysleli, že taliančina je taká jednoduchá.
Teraz tu bude trocha realistickejšie XD
Dúfam. Podám správu keď budem mať za sebou prvú lekciu.

zbierka, dúfajme že jej slovenská polovička sa onedlho pridruží


4. Začala som chodiť na ekonomiku. O ekonomike som doteraz nemala šajnu. Niežeby sa teraz niečo zmenilo. Minimálne nie kým mi nepríde objednaná učebnica domov.
Vzhľadom na to, že som doteraz nemala o ekonomike ani šajnu, neviem na hodine položiť žiadnu inteligentnú otázku. "Bavíme" sa tam o veciach, o ktorých som ešte nikdy neuvažovala. V triede som jediný prisťahovalec. Učiteľ má riadny pocit, že nič nechápem.
Fakt. Napriek tomu, že som v triede jediná vysokoškolsky vzdelaná osoba, sa IBA mňa jedinej spýtal, či som už NIEKEDY VYPRACOVALA ESEJ.
Ani to neidem rozpisovať, lebo vo mne vrie. Fakt dúfam, že prvú esej sa mi podarí odovzdať načas a že bude aspoň mať zmysel.
Nedajbože aby som ju napísala dobre, lebo sa bojím, že mi neuverí, že som ju napísala ja.

5. Začala som chodiť na angličtinu. Všetci, čo ma poznajú, asi pravdepodobne práve teraz skolabovali. KAŽDÝ totiž vie, že ak ja niektorý predmet nepotrebujem už viac študovať, tak je to angličtina.
No ale ukázalo sa, že naša slovenská maturita je v zahraničí hovno platná, tak som sa iba ticho zapísala na hodiny a zasa veselo čítam novely o detstvách v Afrike a krátke príbehy amerických autorov a ktorých nikto nikdy nepočul a píšem súhrny a podobné drísty.

Inak nič nové. Ak mi do toho nič neskočí tak piateho októbra idem na Slovensko na dva týždne, pravdepodobne aj môj Viking. Plánujem sa tak prežrať babčinými buchtami že keď v Taliansku vojdem do mora tak si ľudia budú myslieť že sa približuje Sardínia.

Nič no. Máme za sebou pekné leto, strávené s priateľmi a aj s rodinou. Grilovali sme, jedli sme jahody, kúpali sme sa v mori, dokonca sme boli na návšteve v Toskánsku, čo bolo nad moje očakávania tohto roka.

Teraz je čas na návrat do švédskosti. Držme si palce aby sme to prežili a aby predĺžili otváracie hodiny v obchode s liehovinami XD

Aaaaa ešte jedna vec, feel free to comment, a ak nechcete premeškať ďalšie posty, môžete "lajknúť" facebook stránku https://www.facebook.com/SWEmingrantKa , alebo sa môžete dole prihlásiť e-mailom na odber :)

Kíp smajlík! :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára